Hogyan növeld az önbecsülésed, önértékelésed?

2018.12.22

Múlt heti cikkemben arról írtam, hogy milyen párkapcsolati problémákat okozhat, ha alacsony az önbecsülésed, önértékelésed. Ezúttal segítek a megoldásban, megmutatom, hogy hogyan növelheted önbecsülésedet. Ha ugyanis jobban érzed magad a bőrödben, nagyobb az esélyed arra, hogy megtaláld a hozzád illő párt és jobb párkapcsolatban élj.

Ahogy már említettem, André és Lelord az önbecsülés növelésének 9 kulcsát állapította meg. Ezek a következők:

  1. Ismerd meg önmagad!
  2. Fogadd el magad!
  3. Légy őszinte magadhoz!
  4. Cselekedj!
  5. Hallgattasd el a belső kritikus hangod!
  6. Törődj bele a kudarcba!
  7. Légy magabiztos!
  8. Légy empatikus!
  9. Fogadd el környezeted támogatását!

Ígéretemhez híven, ezúttal ezeket a kulcsokat fogom részletesen kifejteni.

Az önbecsülés személyiséged egyik legváltozékonyabb összetevője
Az önbecsülés személyiséged egyik legváltozékonyabb összetevője

Ismerd meg önmagad!

Ma szinte divattá vált az önismeret fejlesztése. Van, aki szinte függővé válik, újabb és újabb tanfolyamokra iratkozik be, önsegítő könyvek tömegét vásárolja fel. Ebben sem kell túlzásokba esni, de valamennyi önismeretre mindenkinek szüksége van. Tudnod kell, mire vagy képes és milyen korlátaid vannak. Érdemes figyelembe venned mások véleményét is, meghallgatni a kritikákat. Ne sértődj meg azonnal mások véleményét hallva, gondolkodj el azon, lehet-e benne igazság!

Érdemes átgondolnod az alábbi négy területet:

  • Mit szeretsz és mit nem?
  • Mi az, amit tudsz és mit nem?
  • Milyen sikereid és kudarcaid voltak?
  • Melyek a jó és rossz tulajdonságaid?

Fogadd el magad!

Senki sem tökéletes, mindenkinek vannak hibái. Azonban attól, hogy vannak rossz tulajdonságaid vagy értek már kudarcok, még lehet erős az önbecsülésed. Ha felvállalod a hibáidat vagy változtatsz rajtuk, akkor javulni fog az önértékelésed. Ezzel szemben rengeteg erőt emészt fel, ha titkolni akarod negatívumaidat, ráadásul az idő múlásával egyre nagyobbnak is fogod látni a problémát. Merj beszélni a rossz tulajdonságaidról, mert különben ezek a hibák fogják kitölteni minden gondolatodat.

Légy őszinte magadhoz!

Hazudtál már magadnak vagy letagadtad, elbagatellizáltad az érzéseidet azért, hogy fenntartsd az önbecsülésedet? Ne aggódj, ez teljesen természetes védekező mechanizmus. Kétféleképpen hazudhatsz önmagadnak:

  • Nem vállalod fel a negatív érzéseidet: "Nem vagyok mérges."
  • Nem akarsz változtatni: "Ez van. Ilyen az élet."

De hidd el, attól, hogy bevallod az érzéseidet, nem fog csökkenni a mások előtti tekintélyed. Sőt!

Cselekedj!

A cselekvés pozitívan hat az önbecsülésedre. Nyilván nem nyerhetsz minden nap olimpiát, de számtalan kisebb célt tűzhetsz ki magad elé, sok olyan apró dolgot vihetsz véghez, ami növelni fogja az önbecsülésedet. Ha gyorsan elvégzed a kicsi, kevés erőfeszítést igénylő feladatokat, könnyebben kapsz lendületet a nagyobbakhoz is.

Ha van olyan terület, amit szívesen csinálsz, mélyülj el benne még jobban! Válj a terület "szakértőjévé"! Ha eredményeidet mások is látják, dicséretük, elismerésük szárnyakat adhat.

Készíts tervet, hogy mit és hogyan változtatnál meg és fogj bele!

Az apró sikerek is növelik az önbecsülésedet
Az apró sikerek is növelik az önbecsülésedet

Hallgattasd el a belső kritikus hangodat!

A belső kritikus hang az, amikor már eleve úgy állsz neki a dolgoknak, hogy "Nekem ez úgysem fog sikerülni!" "Én ehhez hülye vagyok.". Gyakran a gyerekkorban sokszor hallott szülői kritika jelenik meg ilyen belső hang formájában.

Ez a belső monológ nagyon rossz hatással van az önbecsülésedre:

  • lebeszélhet arról, hogy egyáltalán megpróbálkozz valamivel,
  • perfekcionizmusra késztethet,
  • leértékelheted magad,
  • elégedetlenné tehet.

Hogy bánj el a kritikus belső hangoddal?

  • Tudatosítsd a negatív gondolataidat!
  • Vizsgáld meg, hogy indokolt-e, hogy ezt gondolod? Kérdezz meg róla másokat is!
  • Jobban érzed magad tőle vagy segít a gondjaid megoldásában? Ha nem, mi segítene? Cselekedj!

Törődj bele a kudarcba!

Nem lehet mindig mindenben sikeresnek lenni. Olykor a sikerhez kudarcok során át vezet az út. Tudnod kell elfogadni, hogy ez megtörténhet. Sokszor, mikor átéled a vereséget, akkor jössz rá, hogy nem is akkora tragédia, mint amennyire rettegtél tőle. A kudarcok nem tartanak örökké, átmenetiek és legtöbbször a hibák kijavíthatók. A sikertelenség nem az alkalmatlanságodat jelzi, hanem azt, hogy még tanulnod kell.

Légy magabiztos!

Fejezd ki az érzéseidet, gondolataidat, véleményedet, de közben tartsd tiszteletben másokét is. Tanulj meg nemet mondani, kérni, tudomásul venni a bírálatot. Ha elsajátítod a magabiztos fellépést, nőni fog az önbecsülésed is.

Légy empatikus!

Hallgasd meg és érezd át mások szempontjait, érzéseit, gondolatait! Nem kell velük egyetértened, de tartsd tiszteletben és igyekezz megérteni a véleményüket. Az empátia segítségével közelebb kerülhetsz másokhoz. Téged is szívesebben fognak meghallgatni, ha azt tapasztalják, hogy odafigyeltél a mondandójukra. Persze ne ess át a ló túlsó oldalára: ne csak hallgass, te is mondd el a véleményedet!

Fogadd el a környezeted támogatását!

A másokhoz való viszonyod az önbecsülésed egyik fontos alkotóeleme. Ennek a viszonynak 4 összetevője van:

  1. a megbecsültség adta támogatás (tudjuk, hogy jó ember vagy),
  2. érzelmi támogatás (szeretünk),
  3. anyagi támogatás (kisegítünk, ha baj van),
  4. felvilágosító támogatás (ismeretek megosztása).

Sokan nem mernek, vagy szégyellnek segítséget kérni, ha baj van. De te kérj segítséget nyugodtan! Arra viszont számíts, hogy nem biztos, hogy azonnal érkezik a támogatás. Ápold a kapcsolataidat! Ne csak akkor fordulj másokhoz, ha gondban vagy! Nemcsak a hozzád közelállók segíthetnek, számíts a távolabbi ismerősökre is!

Merj segítséget kérni!
Merj segítséget kérni!

Végül néhány tanács, ha tényleg változni akarsz:

  • Ne panaszkodj, hanem tűzz ki célokat magad elé! A panaszokat fogalmazd át, alakítsd célokká!
  • Válassz megfelelő célokat! A jó cél: tőled függ, bármikor megvalósítható, reális, pontosan meghatározott, fontos.
  • Haladj lépésről lépésre! A nagy célokat bontsd kisebb, megvalósítható lépésekre!
  • Ha egyedül nem boldogulsz, kérd szakember segítségét! Ha túl gyakran érzed, hogy elégedetlen, frusztrált, levert, tehetetlen vagy, szorongsz, esetleg állandóan ugyanazokba a problémákba ütközöl, érdemes pszichológushoz fordulni.


Felhasznált irodalom:

André - Lelord: Önbecsülés. Önszeretet, önkép, önbizalom. Park Könyvkiadó, Budapest, 2011.