A féltékenységről

2017.01.01

A féltékenység az egyik olyan probléma, ami könnyen tönkreteheti párkapcsolatunkat. Egy szerelmi kapcsolatban teljesen természetes a másik iránti aggódás, a másik féltése, de ez nem lehet egyenlő a féltékenységgel és a számonkéréssel.

Mik a túlzott féltékenység jelei?


  • A féltékeny ember kizárólag magának akarja a másik figyelmét. Sokszor még a közös gyermekre fordított időre is irigy.
  • Úgy bánik a másik emberrel, mintha a tulajdona volna. Általában nem tartja tiszteletben a másik személyiségét, intim zónáját sem.
  • A féltékeny állandóan számon kéri társát: "Hol voltál? Kivel voltál? Miért nem vetted fel a telefont, mikor hívtalak?"
  • Ha a párja részletesen beszámol a napjáról, akkor viszont nem hisz neki, gyanúsítgatja, hazugsággal vádolja. Képes nyomozást indítani egy téves hívás miatt is.
  • A múltban történteket felhasználja partnere ellen. "Ha az előző barátodat megcsaltad, akkor engem is biztosan meg fogsz!"
  • A férfiak beleszólnak párjuk öltözködésébe, általában túl kihívónak tartják azt. Legszívesebben zsákot húznának kedvesükre vagy csadort adnának rá.
  • A féltékeny fél társa minden idejét beosztja, ellenőrzi: megmondja, mikorra kell hazaérnie, csak együtt mehetnek bevásárolni, stb.
  • A féltékeny ember minden azonos neműben vetélytársat lát: mindenki az ő szerelmével akar kikezdeni. Mindenkiről feltételezi, hogy többet akar társától...
  • A féltékenységet agresszió (verbális és fizikai) is kísérheti, és végső esetben gyilkossághoz is vezethet.

Mikor és miért alakul ki a féltékenység?

A féltékenység teljesen normális viselkedés az evolúciós pszichológia szerint, ugyanis szorosabbá teszi a kapcsolatot, védi azt a betolakodóktól.

Freud szerint is van normális és beteges féltékenység. Normális a féltékenység akkor, ha valaki tényleg veszélyezteti a kapcsolatot. Beteges azonban, ha nincs tényleges kiváltó helyzet, alaptalan a vádaskodás, a féltékeny fél rávetíti félelmeit a másik normális viselkedésére.

A patológiás féltékenység okai általában a gyerekkorra vezethetők vissza. Magyarázatát kereshetjük az anya-gyerek kapcsolatban, a szeretetlenségben, feldolgozatlan testvérféltékenységben. De ok lehet az apa részéről mutatott leértékelő viselkedés, az elhanyagolás is. A féltékeny embereknek általában alacsony az önbecsülésük, önértékelésük, önbizalmuk. Azt érzik, hogy ők nem elég jók, nem elég szerethetők. Átélhettek valamilyen veszteséget vagy korábbi hűtlenséget is. Az is lehet, hogy egyszerűen családi mintát követnek: ezt a viselkedést látták a szüleiktől is vagy erősen versengő családban nőttek fel. A betegesen féltékeny ember nem győzhető meg, hiszen féltékenysége független a külső tényezőktől, belsőleg, öngerjesztő módon alakul ki nála az érzés.

A beteges féltékenységre jó példa Zoltán, aki azzal a panasszal érkezett hozzám, hogy felesége megcsalta, segítsek rendbe hozni a kapcsolatukat. A beszélgetések során azonban kiderült, hogy szó sincs megcsalásról, csak kóros féltékenységről. A férj felesége minden lépését ellenőrizte: le kellett fotóznia a kilométerórát induláskor és érkezéskor. A munkahelyén óránként felhívta. A Facebookját ellenőrizte, gyakran a felesége nevében kezdett levelezésbe, mondván, hogy kiugrassza a nyulat a bokorból. Az asszony nem mehetett egyedül bevásárolni, sőt még a ház elé cigarettázni sem, mert a férj szerint a szomszéd ki akart kezdeni nejével. Egy idő után már a felesége fehérneműjét is ellenőrizte, hogy nincsenek-e rajta gyanús nyomok.

Az ilyen mértékű féltékenység tönkreteszi a kapcsolatot. Senki nem tűri el azt, hogy ennyire korlátozzák a szabadságát, beleszóljanak az életébe. Ezért forduljunk szakemberhez! A súlyos féltékenység pszichoterápiával jól kezelhető. Egy egyszerű gyakorlatot azonban otthon is elvégezhetünk.

A Collins házaspár Soha többé féltékenység! című programjában az alábbi lépéseket ajánlja:


  • Üljünk le egy nyugodt, csendes helyre!
  • Csukjuk be a szemünket, lélegezzünk lassan, nyugodtan! Igyekezzünk lazítani!
  • Tudatosítsuk magunkban, hogy mit gondolunk!
  • Kérdezzük meg magunktól, hogy igaz-e, amit gondolunk. Figyeljük testünk jelzéseit! Melyik testrészünkben érezzük a kellemetlenséget?
  • Fókuszáljunk erre az érzésre, lélegzetünket összpontosítsuk oda!
  • Helyettesítsük a fejünkben lejátszódó filmet egy kellemes jelenettel, amit szeretnénk, hogy valóra váljon!

Ismételjük mindezt 21 napon keresztül, hogy szokássá válhasson!

Mit tehet a másik fél?

Amikor a féltékeny társ kérdéseit megválaszoljuk (Hol voltál? Kivel voltál? Mit csináltatok?), válaszainkkal csökkentjük a szorongását. Ha nem kap választ a kérdéseire, nem engedünk a faggatózásnak, kénytelen saját magát megnyugtatni, saját gondolataival csökkenteni a szorongását. Nehéz feladat, hogy ne válaszoljunk, de hosszú távon eredményes lehet!


Mélyebben érdekli a téma? Figyelmébe ajánlom az alábbi könyveket:

P. Hauck: A féltékenység - Mi az oka, és hogyan győzzük le (Park Kiadó)

Haraszti László-Lux Elvira-Popper Péter: Magány és társ - Féltékenység és hűség. Mesterkurzus (Saxum Kiadó)

A. M. Pines: A féltékenység - Okok, tünetek, gyógymódok (Saxum Kiadó)


Ez is érdekelhet, olvasd el! Megcsalt a párom! Most mi legyen?


A blog legfrissebb bejegyzései

Olvasd el ezeket is

A neten nézelődve láttam meg az Értsünk szót párkapcsolati kártyáit. Azonnal felkeltette a kíváncsiságomat, hogy vajon mennyire használható az eszköz a párkapcsolatok felfrissítésére, a kommunikáció javítására, egymás jobb megismerésére?

Lassan egész iparág épült a párkapcsolatokra. Boldog-boldogtalan (akár mindenféle szakértelem nélkül is) tanácsokat osztogat, hogy mit csinálj, hogyan élj. Az igazság viszont az, hogy a kapcsolat / házasság megmentése elsősorban nem rajtunk, tanácsadókon, trénereken, terapeutákon múlik. Csakis azon a két emberen, aki benne van a kapcsolatban. De...